There was an error in this gadget

Tuesday, January 31, 2012

100 Hari...





Sabtu , 28hb Januari 2012...
Kenduri tahlil arwah abang....
100 hari sudah pemergian beliau....
Al-Fatihah.....
Moga tenang kamu di sana....
Aminnnnnn......






Monday, January 30, 2012

Thursday, January 19, 2012

Tak Sihat....

Ok...
Not in a good mood....
Got fever+flue since yesterday...
Semuanya gara-gara makan buah pulasan...*I think*
Makan pulasan macam tak pernah jumpa sebelum nie kannnn..
Pejadahnyer kol 12 tengah malam belasah pulasan setengah plastik!!!
Akibatnyer; bangun pagi, dah start sesema and demam...
Hamekkkkk obat!

So smalam tak gi kojo...
Arini terpaksa gi keje gak...
Cukup la gaji kena tolak untuk semalam....
Tak nak ler kena tolak lagi untuk arini.....
Sedey dowh gaji sikit!
Huhuhuhuuu....
Takpo la....rezeki gak tu.....
Alhamdulillah......
Aminnnnnnnnn....

Arini lemau-lemau jek kat opis....
Malas mau keje rajin-rajin....
Harapan kononnyer dapat la Puan Boss bermurah hati bagi aku cuti bergaji arini...
Tapi nan hadooooo la kan!!!
Paling kuat pon beliau cakap "alahai...kesian...."
Tu jek, Puan Boss???
Bagi ler aku cuti arini!!!

Ok....tanak marah-marah....
Nak lemau-lemau jek arini....
Kbai!



Friday, January 13, 2012

Macaron Lagi!!!

Malam kelmarin, buat macaron lagi!!!
Sebenarnya niat buat macaron nie adalah sajer-sajer...
Sendiri yang nak makan....
So bukanlah untuk meniaga.....
Tapi ada pulak sahabat baik nie soh aku buatkan untuk dia...
Dia kata kakak ipar dia suka macaron...
Nak beli kat kedai, mahal-mahal harganyer...
So dia mintak ler aku buatkan...




Siap sudaaaaaaaa...
Aku bubuh dalam balang.....
Luper plak nak amik gambo macaron nie dalam balang!
Hehehehhee.....
1 balang tu muat 30 bijik macaron....
Kalo ikot harga market, sebijik macaron harganyer RM2.00...
Ada yang sampai RM3.50 sebijik tau!
Tapi aku cam tak sampai hati lak nak jual RM60/balang....
So aku kira cincai jek la....
Sebalang aku tolak RM50!
Kiranyer sebijk tu jatuh harga RM1.50 la...
Tak kesah ler tu....
Kalo nak diikutkan, memang penat nak wat macaron nie...
Leceh pon leceh....
Kena berhati-hati...salah sket jek, macaron tros tak jadik!!!
Tu pasal la harganyer mahal...
Tapi aku tak kesah ler...
Bukannyer aku wat untuk jual...
Buat untuk suka-suka jek...
Tapi kalo ada orang nak order, aku buat ler!
Hehehehhee.....


p/s: ada yang nak???

Thursday, January 12, 2012

Sedey...Mimpi Arwah Lagi....

Aku terkejut bila Kak Liza (kakak ipar) balik umah.....
Dia bawak skali arwah abang....
Arwah abang kelihatan sangat lesu dan penat....
Aku menjadi kehairanan...

Aku :  eh....bukan ke abang dah meninggal???
Abang : tak...tak jadi...
Aku : ha??? cuba citer camne leh berlaku neh???
Abang : lepas jek aku meninggal, kak liza mimpi aku 5 malam berturut-turut...dia rasa tak sedap hati, dia gi kubur suruh orang gali kubur tu kambus balik kubur aku...aku hidup balik...kak liza bawak aku balik umah...
Aku : camner boleh idop balik...
Abang : Entah! mungkin sebab ALLAH kesiankan aku....kesiankan keluarga aku menangis sebab aku mati...tu yang DIA idopkan aku balik tu!
Aku : Ooooo....camtu ek....Alhamdulillah...abang still idop!
Abang : Aku penat la....aku nak tido jap....

Abang masuk bilik...dia tido,Kak Liza temankan...
Sekejap-sekejap, aku tinjau abang aku dari celah pintu....
Aku tengok dia berdengkur...
"Alhamdulillah.....dia berdengkur, maknanyer dia idop lagi la tu!"
Aku sangat risau kalau-kalau dia meninggal lagi..nak-nak ketika dalam tido...kita ingatkan dia tido, rupanyer dah meninggal!
Mak kata ngan aku "Mak nak buat kenduri kesyukuran la....sempena abang ko idop balik!"
Aku ok jek...aku suker!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teros aku terbangun dari tido....
"Huh...nasib baik mimpi jek!Bukan betol-betol...alhamdulillah...nasib baik abang ada lagi!"
Tetiba aku cam termangu....
"Eh.....abang memang dah takde la....abang memang dah meninggal...."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
2 minggu lepas aku mimpikan arwah abang jugak.....
Aku mimpi arwah abang balik umah....
"Eh....apsal abang balik umah nie???"
"Aku dapat pelepasan...ALLAH bagi aku balik umah kejap..."
Aku tringat bulan lepas pon dia dapat pelepasan untuk balik umah jugak....
"Oooooo....abang dapat pelepasan sebulan sekali kannnn....ok!"


Aku terjaga dari tido....
Aku teringat..sebelum nie aku pernah mimpi camni...
Aku ada ceritakan mimpi aku kat sini.....

Aku terasa seolah-olah mimpi aku tu benar!
Benar ~abang aku dapat pelepasan balik umah sebulan sekali!!!
Mungkin agak kurang waras penyataan itu....tapi itu la yang aku rasa!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selepas aku mimpi arwah, malam esoknya aku wat bacaan Yaasin untuk arwah....
Malam ini, akan aku bacakan surah yang sama untuk arwah....
Moga arwah tenang di sana....
Amiiinnnnnnnnnn......




p/s: abang......orang rindu kat abang......orang dah takde adik bradik lagi...orang tinggal sorang....balik laaaa.... :-(

Monday, January 9, 2012

Yeaaayyyyyyyyyy.....Berjaya!!!!

Hari Jumaat lepas, tetiba tekak terasa nak makan macaron...
Nak beli selalu, kopak la wallet kannnnn...
So, gagahkan diri dok buat masa weekend aritu....
Apa guna pi bayaq RM180 untuk kelas macaron 3 bulan yang lalu kan!!!
Nie ler masanyer nak tunjukkan skill!
Ekekekekeke......




Ini kali ke-3 aku buat macaron...
Masa 1st time dulu, bulan 11 aritu...
Memang jadik...tapi aku tak reti wat filling lagi masa tu..
So aku bubuh peanut butter jek la jadik fillingnyer....

2nd time masa last week...
Tak menjadi langsung!
Rangup giler...dah macam makan cookies jek ghopenyer!!!

Alhamdulillah yang 3rd time nie menjadik!!!
Tapi permukaan agak kasar sket...dan 'skirt' dia agak melampau!
Hahahhaa.....
Kaji punya kaji....aku rasa maybe sebab oven aku panas sangat...
So aku buat yang 2nd round punya...kaler pink pulak!




Lagi skali.....Alhamdulillah!!!
Yang nie menjadi 100%!!!
'Skirt' pon tak melampau kembangnyer!
Hahahahaa.....
Yes! Yes! Yes!
BERJAYA!!!
Kali nie aku dah pandai wat filling...
So aku bubuh filling skali ler...
Best! :-)

Yang 2nd round nie, aku kena sentiasa kawal suhu oven supaya macaron aku kembang cantik jek....
Kalo ikutkan resepi asal, suhu oven adalah 150 darjah, selama 15 minit...
Tu yang jadik rangup cam cookies jadiknyer!
Kali nie, aku rendahkan sikit suhu oven tu...110 darjah, selama 10 minit jek!
Hasilnyer memang marvelous!!!
Once bite, crunchy rasa kat atasnya then chewy lak kat tengah2nyer....
Yippieeeeee.....
Sangat seronok!!!
Keterujaan yang melampau sampaikan tengah2 malam pon dok mengkudap macaron buatan air tangan sendiri neh!
Eekekekkekeee....
Pasni dah boleh wat untuk kaler2 yang lain pulak!!!
:-)








Wednesday, January 4, 2012

Aku Sunyi, Ya Tuhan.....

Benar sungguh....
Semenjak kebelakangan ini....
Terasa sangat sunyi....
Sungguh sunyi!

Keadaan sunyi itu...
Aku ambil peluang di situ....
Cuba untuk merapatkan diri dengan tuhan...
Cuba untuk mengenal kembali diri sendiri....

Keadaan sunyi itu....
Membuatkan aku berfikir....
Di ruang lingkup manakah terletaknya aku....
Di celah kehidupan yang manakah berdirinya aku.....

Aku masih mencuba untuk perbaiki diri....
Aku masih mencuba menjadi insan yang tuhan sayangi....
Aku tahu....
Adakalanya aku leka dan lalai....
Adakalanya aku mengambil ringan hukum tuhan....
Tapi aku tahu tuhan masih sayangkan aku....
Kerna itu Dia menguji aku sekadar yang aku mampu....

Tuhan....
Ampunkan lah aku....
Penuhkan lah jiwa aku yang kosong ini dengan iramaMu....
Limpahilah hatiku yang sunyi ini dengan kasih sayangMu....
Bimbinglah aku....tetapkanlah imanku....
Hanya padaMu tempat aku meluahkan segalanya....
Sesungguhnya Kau lah segala-galanya.....

Aku sangat sunyi, ya tuhan.....