There was an error in this gadget

Monday, October 24, 2011

Kehilangan.....

Abang dah takde...
Abang dah meninggal dunia....
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
22 tahun yang lepas, arwah adik tinggalkan aku....
3 tahun lepas, arwah ayah tinggalkan aku....
Kelmarin, arwah abang pulak tinggalkan aku....
Skarang aku hanya ada mak jek....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
22hb Oktober 2011
Lepas asar, aku dapat mesej dari kakak ipar aku, Kak Liza...
"Abang dah meninggal....."
3 perkataan tu membuatkan hati aku luluh..aku menangis...
Aku bagitau mak....
Mak teros meraung...'Ya Allah...anak akuuuuuu...."
Teros packing barang ape1 yang patot.....
Pukul 5.00pm gerak ke Hospital Melaka...
Lebih kurang kol 7.00pm sampai sana....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kisahnyer bermula masa pagi Sabtu...
Abang ada tournament paintball kat Bukit Katil, Melaka...
Kak liza ikot skali...temankan abang...
Mengikut cerita Kak Liza, abang ada muntah2 during game tu...muntah keluar air jek...
Dia ingatkan sebab angin dalam perot....
Nak hilangkan loya tekak, dia makan gula-gula jek...
Total game ada 8 kali...
Masa game yang ke-7, abang masok ke padang...
Dia adalah orang terakhir yang masok ke padang...
Bila game dah abis dan semua player dah keluar dari padang, abang tak keluar2 pon....
Pengadil announce 2x game dah abis..abang tak keluar2 gak dari tempat persembunyian...
Kawan-kawan team gi carik dia...
Bila jumpa, tengok dia dah sesak nafas dalam keadaan melutut....
Ramai-ramai angkat dia keluar padang....
Bukak semua baju dan peralatan paintball dia....
Masa nie dia tercungap2, susah nak bernafas.....
Then dia tarik 3x nafas panjang......seterusnya....
"Innalillahiwainnailaihiroji'un....."
Organiser event bawak gi Hospital Melaka.....
Walaupun masa tu dah tau abang dah tak bernafas, nadi abang pon dah tak bergerak,
Tapi diorang tetap gak bawak gi hospital...
Mana lah tau ada miracle..sempat nak diselamatkan...
Kat hospital, slama setengah jam doc try wat CPR....tapi takde tindak balas...
Akhirnya doc declare abang dah takde....
Post-mortem dibuat....
Doc diagnos kes kematian abang sebagai 'coronary artery desease'....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pukul 9.30pm, bergerak dari Hospital Melaka....
Pukul 11.00pm sampai ke rumah....
Bacaan Yaasin berkumandang sepanjang malam....
Alhamdulillah...
ALLAH permudahkan segala urusan....
Ramai kawan-kawan abang yang datang menolong....
Diorang la yang sponsor khemah untuk hadirin datang dan untuk kenduri tahlil....
Diorang gak la yang belikan berkotak-kotak air mineral dan berpeket-peket biskut untuk mengalas perut hadirin yang datang...
Diorang gak la yang uruskan jenazah dari rumah hingga ke liang lahad....
Terima Kasih kepada semua yang datang menolong.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
23 Oktober 2011
Pukul 9am lebih mandikan jenazah....
Pukul 10.15am bawa jenazah ke surau berdekatan....
Pukul 11.00am bawa jenazah ke kubur berdekatan....
Selesai tanam dan talkin, lebih kurang kol 12.00pm lebih....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sedih....memang sangat sedih....
Menerima berita kematian dalam keadaan tak bersedia....
Masa arwah ayah meninggal dulu, aku dah bersedia...
Sebab masa tu ayah terlantar sakit...
Daripada tengok ayah terlantar sakit, lebih baik ALLAH amik nyawa dia cepat2 supaya dia tak menderita tahan sakit lagi...
Aku redha dengan pemergian ayah...
Tapi bila abang yang meninggal, aku tak boleh terima!
Sebab aku tak bersedia lagi....
Sebab abang tak tunjukkan ciri-ciri yang dia sakit....
Kali terakhir aku jumpa dia masa hari Khamis minggu lepas....
2 hari sebelum dia meninggal...
Masa tu dia datang umah sebab nak tapau lauk yang aku masak untuk hari tu....
Hari Jumaat aku tak jumpa dia sebab dia tak datang umah....
Maybe sebab hari Jumaat tu ujan lebat sepanjang hari....
So dia tak datang umah macam biasa....
Dan itulah kali terakhir aku jumpa arwah abang.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pasni dah takde gelak ketawa dia....
Semua sedia maklum, dia suka gelak...dia suka wat lawak....
Andy paling rapat ngan abang....
And that is why Andy panggil abang dengan panggilan 'ayah'...
Abang memang sangat manjakan Andy....
Abang pernah cakap dulu ''aku takde anak pon takpe la....aku dah ada Andy....Andy anak aku..."
Apa saja Andy nak mesti dapat...especially Ultraman!
Now abang dah takde....
Andy dah takde ayah....
Andy tengok jek jenazah terbaring kaku smalam....
Kejap2 dia tengok jenazah abang....pastu dia tengok lagi....
Aku ajak Andy borak...
"Sapa tu Andy?"
"Ayah..."
"Ayah tengah watpe tu?"
"Ayah tengah tido..."
"Kejutkan lah ayah...ajak ayah gi jalan2...."
"Tak boleh..."
"Kenapa?"
"Ayah tido lagi...."

Sampai skarang pon kalo aku tanyer dia ''ayah mana?", dia akan jawab "ayah tido.."
Abdy tengok mata abang pejam....
Yang dia tau mata pejam itu adalah tido...
Dia masih kecil...tak tahu lagi istilah 'mati/meninggal dunia'...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andy......
Ayah dah tak boleh nak belikan Andy patung mainan ultraman lagi....
Ayah dah tak boleh nak bawak Andy jalan2 naik motor petang2 lagi.....
Ayah dah tak boleh bawak Andy jenjalan tengok wayang lagi....
Ayah dah tak boleh bawak Andy balik umah ayah, layan CD ultraman lagi...
Ayah dah tak boleh bawak Andy shopping kat KLCC lagi...
Ayah dah tak boleh nak manja-manjakan Andy lagi....
Sebab ayah dah takde...ayah dah meninggal dunia....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abang.....
Moga ALLAH ampuni segala dosa-dosa abang dan mengambilkira segala kebaikan yang abang buat...
Walaupun abang suka carik gaduh ngan orang...suka nak wat orang hangen, suka buli dan sakat orang....
Tapi abang sorang jek adik beradik yang orang ada....
Orang dah lama kehilangan arwah adik....
Skarang orang hilang abang pulak...
Orang dah takde adik bradik lain dah....
Semua adik bradik kta dah 'pergi'....
Tinggal la orang sorang jek yang belum 'pergi' lagi....
Mak banyak bergantung harap pada abang...
Skarang abang dah takde....
Orang jek la jadik tempat mak bergantung harap pasni....
Abang....
Orang mintak maaf kalo ada salah silap ngan abang....
Abang kan tau orang nie jenis cepat baran....
So kadang2 orang cepat naik baran ngan abang....
Sorry, abang.....
Dulu abang penah cakap lepas arwah ayah takde "ko jek la adik yang aku ada...kalo mak dah takde nanti, tinggal la kita dua beradik jek.."
Tapi skarang, abang yang pergi dulu.....
Tinggal orang ngan mak jek....
Orang tau, mak dalam keadaan terkejut...
Dia tak sangka anak dia pegi dulu dari dia....
Tapi mak memang cekal....
Dia diam jek...hati tanak nangis...tapi kadang2 terkeluar jugak airmata dia....
Abang...cepat sangat abang pergi....
Kesian Kak Liza....
Kelmarin masa kat hospital, Kak Liza cakap ngan orang "nofa...sekelip mata jek berlaku..."
Dia pergi Melaka berdua ngan abang....
Tapi bila balik ke KL, dia sorang2 jek...abang dah takde....
Kak Liza still dalam keadaan terkejut...tapi dia kuat...
Orang nampak muka dia cuba tahan sebak dan terima kenyataan yang abang dah takde....
Usia perkahwinan pon tak sampai 2 tahun...
Kejap jek jodoh kalian....
Harap Kak Liza tabah menempuhi semuanya.....
Kita sama-sama tabahkan hati, yer kak!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ya ALLAH.....
Ampunilah semua dosa arwah abang, arwah ayah, arwah adik dan seluruh kaum keluargaku....
Tempatkan lah mereka di kalangan insan-insan yang Kamu sayangi....
Beratkan lah amal untuk kebaikan mereka dan ringankan lah azab untuk dosa mereka......
Sesungguhnya Engkau yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani....
Aminnnnnnnnnnnn...............

In Memory
Mohd Farid bin Yusop
23 December 1977 - 22 October 2011
(gambar terakhir arwah, 3-4 jam sebelum meninggal)