There was an error in this gadget

Wednesday, January 6, 2010

Penyakit Gusi!

Search kat Google pasal penyakit gusi...
Terjumpa website nie .....
Ok...dapat info serba sedikit pasal sakit gusi aku nie...
Sekarang baru aku tau...
Tu pon setelah seminggu tahan sakit!
Huhuhuhuuuuuu....
Below a few info pasal sakit gusi nie...



~Apakah yang dimaksudkan dengan penyakit gusi?

Penyakit gusi ialah jangkitan pada gusi dan tisu penyokong gigi.
Penyakit ini dibahagikan kepada dua peringkat:
i- Gingivitis ialah penyakit gusi peringkat awal yang hanya melibatkan tisu gusi sahaja.
ii- Periodontitis pula adalah penyakit gusi yang lebih parah dan melibatkan bahagian akar gigi , tulang dan tisu penyokong gigi.

Gingivitis merupakan penyakit gusi yang sering dihidapi oleh kumpulan remaja, namun begitu, masalah periodontitis jarang-jarang sekali terdapat dikalangan mereka.

~Apakah penyebab penyakit gusi?

Penyebab utama penyakit gusi adalah plak gigi. Faktor-faktor lain yang menyumbang kepada penyakit ini adalah :
  • Ketidakupayaan memberus gigi dengan sempurna.
  • Merokok atau mengunyah tembakau.
  • Memakai aplians ortodontik.
  • Faktor keturunan.
  • Perubahan hormon ketika haid atau semasa mengandung.
  • Stress.
  • Kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan.
  • Tabiat mengetam atau mengetap gigi.
  • Penyakit diabetes.
  • Sistem penghadaman yang kurang baik.
  • Penyakit sistemik yang mengurangkan daya ketahanan badan melawan penyakit seperti kencing manis dan HIV/AIDS.


~Adakah anda mengalami penyakit gusi?

Ramai orang tidak menyedari yang mereka menghidap penyakit gusi. Gusi yang tidak sihat selalunya tidak menyakitkan tetapi akan berdarah semasa memberus gigi atau menggunakan flos.
Antara tanda-tanda penyakit gusi :
  • gusi menjadi merah dan bengkak.
  • gusi mula menyusut dan mendedahkan bahagian akar gigi.
  • gusi di sekeliling gigi akan bernanah.
  • nafas berbau (halitosis).
  • rasa tidak selesa di dalam mulut .
  • gigi mulai longgar.

 

~Berita baik!

Gingivitis boleh dicegah dengan memberus gigi secara berkesan.
Dapatkan nasihat dan pelajari teknik memberus gigi yang berkesan daripada doktor pergigian anda.

 

~Apakah yang patut dilakukan supaya gusi anda sentiasa sihat?

Amalkan penjagaan kesihatan mulut yang baik dengan :
  • Memberus gigi
  • Menggunakan flos
  • Tidak merokok
  • Dapatkan pemeriksaan pergigian berkala dan dapatkan rawatan yang perlu

Kegilaan Terbaruku!


Model Yamaha WR 250X

Ini ada lah kegilaan terbaru aku!
It's scrambler!!!
Berangan-angan nak memiliki satu...
Slalu membayangkan diri ini menaiki scrambler....
Ala-ala Azroy-Azura la lebih kurang...
Eekkekekeeeeee.....

Tetiba, aku terfikir satu idea yang sangat bernas!!!
"En.Belo...apa kata scrambler nie jadik besday present I untuk tahun nie....aci x???"
Heheheheeee......
Nie mintak in advance nie...
"Slalunya tiap2 tahun time besday I,U pening tak tau nak bagi I present ape,kan....Kali nie U x yah pening2 kepala...I dah tolong pikirkan untuk U dah!"
Ekekekekeeeeeee.......
Cam best jek idea bernas nie...kan?!?!?
Kan?!?!?!Kan?!?!?!Kan?!?!?!



Model Yamaha WR 125X


Walaupon aku tak pandai bawak motor...
Dan of cos la takder lesen motor pon...
Tapi kalo scrambler nie ada jek, tanpa berlengah lagi aku akan terus daftar blajar bawak motor ngan mana-mana skolah memandu!!!
Demi scrambler punyer pasal....
Aku tak kesah blajar bawak motor...
Janji leh jadik macam AZROY!!!
Ekekekkeeeee........




p/s: nyesal tak dengar cakap mak soh blajar bawak motor pas SPM, 11 tahun dulu....huhuhuuu....

Aduhai.....Sakitnyer!

Aku baru jek balik dari klinik nie...
Tak tahan ar...
Gusi bengkak...
Sakit!!!
Dah seminggu hadap sakit gusi nie...
Memula wat dekkk jek...
Ingatkan bengkak nie akan surut sendiri....
Tapi dah seminggu nie....
Tak surut-surut pon!!!
Tak tahan sakit...
Gagahkan diri gak gi klinik...
Doc bagi ubat sapu untuk surutkan bengkak ngan pil...
Adehhhh....sengsaranyer idop!
Sumer aktiviti berkaitan mulut tak boleh dilakukan....
Nak bercakap, nak makan, nak minum, nak gosok gigi, etc...etc....
Sakit dowh!!!
Adehhhh....
Rasa macam nak gi jumpa dentist la nie gak!!!
Adehhh...sakitnyer...
Tolonggggggg....!!!