Tuesday, December 20, 2011

Insurance....Oh,Insurance.....

Dulu masa aku kerja gomen, sikit pon aku tak risaukan pasal life insurance nie...
Bila ada orang dok promote insurance kat aku, aku senyum dan berlalu pergi....
Kadang-kadang aku berpura-pura...berlakon seakan-akan berminat....tapi lepas tu aku 'tong-sampah'kan jek brochures pasal insurance nie...
Kadang-kadang, bila dari kejauhan dah ternampak bayang-bayang orang jual insurance, cepat-cepat aku pusing ikot arah lain...nak mengelak la kononnyer...
Pada pemikiran aku masa tu, aku tak perlukan insurance...
Nak buat ape???
Aku keje gomen...semuanya ditanggung oleh kampeni, kan!
Kalo sakit, pegi klinik panel atau hospital...
Hulurkan jek buku perubatan panel ataupon surat 'GL'....
Everything settle!!!

Tapi aku lupa....
Yang aku nie hanya lah contract staff!
Konpem2 la aku takkan duduk lama dalam kampeni tu kan???
Sampai masanya nanti, abis jugak kontrak aku....
Sampai masanya nanti, aku tak keje situ lagi dah!
Dan sudah tentu aku bukan pekerja gomen lagi dah!

Seperti masa sekarang nie....
Seperti waktu ini....saat ini....
Aku bukan lagi pekerja gomen yang sentiasa dapat free service dalam perkhidmatan awam....
Aku sekarang adalah pekerja swasta....
Seorang pekerja swasta yang bekerja di dalam kampeni yang kecik, yang mana hanya aku sorang jek staff yang ada buat masa nie!
Dan kampeni kecik biasanya tidak menyediakan panel perubatan untuk staff...
So terpaksa ler tanggung sendiri semua perbelanjaan perubatan...
Kalo dah sakit, sekali amik ubat, mau tak lari RM40-RM50 kan?!?!

Atas kesedaran ini ler (yang aku rasa dah terlambat nak sedar), maka aku terfikirkan pasal insurance nie...
Dan kebetulan pula, kawan hubby yang keje ngan insurance kampeni dok tengah promote saving insurance beliau...
Ok...sangat menarik aku rasa!
Incik hubby pon nampak gayanyer seperti berminat dengan saving insurance nie....
Beliau pon dah belajar serba sedikit pasal saving insurance nie dengan kawan beliau itu.
Katanyer 'insurance nie penting...kita yang yang tak nampak sebelum nie...bila dah takde panel, baru la terasa betapa pentingnya insurance nie,kan??"
Tu la...aku pon berasa seperti yang beliau rasa gak!
Bila dah takde panel klinik, baru la aku terasa cam agak susah kalo anak-anak sakit ke...sendiri sakit ke..family sakit ke...sebab semuanya perlukan cash money!
Dah jadik satu kerja pulak kalo tengah2 malam sakit nak pi klinik, time tu jugak kena pi cucuk duit jap kat bank sebab cash dalam wallet tak cukup!
Kan ke payah tu..kan?!?!

So aku dan incik hubby rasa kami perlu amik satu plan saving insurance...
Dan yang menjadi pilihan kami adalah Etiqa Takaful...
Aku tak study sangat pasal Etiqa Takaful nie...
Tapi incik hubby terror!
Sebab dia siap pi ber'guru' lagi dengan kawan dia tu!
Hehehehheee......
Bila application kami dah proceed nanti, baru la lega hati aku...
Pasni kalo terjadi apa-apa ke (tanak la mintak...in case jek..), at least kami sefamily dah ada insurance yang cover!
Kalo tak jadi pape pon, insurance tu leh jadik saving kami sekeluarga!
Bagus kan???
Oleh itu...mari ler amik ETIQA TAKAFUL!!! (promote neh!)

2 comments:

Lynn Abd Latib said...

nofa

insuran mmg bagus tp ikut company jugak.
kak lin & anak2 mmg amik under prudential BSN- hubby gatal g amik bawah ETIQA..the problem dgn ETIQA claim slow sgt2..dah 2 bulan buat tuntutan smp skrg x dpt,memanjang kata in process,sampai rasa nak naik angin dibuatnya!!

hopefully x jadi pada org lain..

-LaDy rAzOr- said...

ye ke,kak lin???
orang pon x tau sgt psl nie...
nazri tau ler...siap pi berguru lagi!
heheheee...
takpe...kita tgk dulu camne nnti...