There was an error in this gadget

Friday, November 21, 2008

Imbas Kenangan....

Aku teringat masa aku dalam pantang kat Gombak...
Ketika aku sibuk belajar cara-cara pengurusan anak daripada mak..
Belajar cara-cara mandikan anak, pakaikan pampers, susukan anak...
Macam-macam la....
Dalam pada tu, aku selalu mendengar cerita dan pengalaman ayah ketika mula-mula bergelar 'bapa' masa zaman muda-muda dia dulu...
Betapa 'excited'nyer dia bercerita sampaikan aku dah naik hafal ceritanya coz ayah dok berulangkali bercerita pasal pengalamannya dahulu....
Dan tentulah pengalaman menjaga abang coz abang anak yang sulung... dan tentunya menjadi pengalaman pertama ayah....
Ayah bercerita...

"Dulu masa abang ko kecik-kecik, minum susu tak cukup sebotol...sampai dua botol baru cukup.Kalo tak puas minum kang, dia campakkan botol tu dari dalam buaian..."
Ayah ketawa....

"Dulu masa abang ko kecik-kecik, lampin basah sket jek dah nangis...sket-sket nangis...ayah bangun tengah malam buta tukarkan lampin abang ko.."
Ayah ketawa lagi....

"Dulu masa abang ko kecik-kecik, pantang buai berenti enjut, terus merengek.Terpaksa ler ayah enjut jek buai tu sampai tertido-tido...Dah lenguh guna tangan, ayah enjut guna kaki lak!"
Ayah ketawa lagi skali.....

"Dulu masa abang ko kecik-kecik, bila makko kena shif malam, ayah banyakkali berjaga malam melayankan abang ko...sampai mengantuk ayah time kat opis..."
Ayah ketawa lagi sambil geleng kepala pula....

Aku tersenyum...
Ya...aku dah naik hafal semua cerita tersebut yang diulang beberapa kali oleh ayah tanpa rasa jemu...
Sumernyer cerita tentang "dulu masa abang ko kecik-kecik...."
Hati aku tertanya-tanya...
"Sumer citer pasal abang jek....pasal aku kecik-kecik dulu maner???"
Oh ya...
Baru aku teringat....

Sejak hari aku dilahirkan sehinggalah aku berusia 2 tahun, aku telah dibela oleh arwah nenek di kampung kat Melaka...
Sejurus selepas aku dilahirkan, mak dan ayah balik ke kampung dan mak berpantang di kampung...
Dan apabila cukup 44 hari tempoh berpantang, mak terpaksa pulang ke KL untuk bekerja semula....ayah balik ke kampung untuk menjemput mak...
Aku??? Mak tinggalkan aku terus di kampung...
Arwah nenek yang bela aku...yang jaga aku....
Mak hanya balik menjenguk aku apabila dia mendapat cuti rehat....
Dan aku rasa..mungkin disebabkan itulah maka aku rapat dengan arwah nenek... (hingga sekarang aku masih terasa kehilangan arwah nenek ke rahmatullah..)
Mungkin sebab itulah aku manja dengan nenek...
Mungkin sebab itulah aku lebih sayangkan nenek daripada mak...
Mungkin sebab itulah aku memanggil nenek dengan panggilan 'mak'...
Dan disebabkan panggilan itulah, mak bawak aku balik ke KL....
Mak mulai takut apabila aku sudah tidak kenal mak...
Mak mulai takut apabila aku mula memanggilnya 'kakak'...
Seusia 2 tahun sudah terlalu bijak untuk bercakap....untuk mengenal orang...
By da time mak bawak aku ke KL dan mula untuk membela dan menjaga aku, aku demam!
Agak kuat demam aku...
Mungkin kerana aku rindu kat nenek...
Mungkin juga kerana aku tak serasi dan tak biasa dengan mak...
Mak risau dengan demam aku nie...
Mak balik kampung, amik nenek untuk tinggal sekali di KL....
Nenek ikut....
Terus kebah demam aku bila nenek yang jaga aku di KL...
Nenek dok KL tak lama...2 minggu jek...
Dalam tempoh tu aku dah serasi dengan mak..
So nenek pun balik ke kampung...

Dengan itu aku tahu kenapa ayah jarang bercerita tentang aku masa kecil-kecil dulu coz ayah takder pengalaman menjaga aku....
Ayah takder pengalaman berjaga malam untuk menjaga aku...
Ayah takder pengalaman berjaga malam untuk memberi susu botol kat aku...
Ayah takder pengalaman berjaga malam untuk menukarkan lampin aku...
Ayah takder pengalaman berjaga malam untuk mengenjutkan buaian aku...
Tu pasal la sumernyer cerita pasal abang....tiada cerita pasal aku!

Errmmmmmm........

Baru aku tahu....

No wonder la abang selalu dapat lebih daripada mak dan ayah dalam segala hal....

Errmmmmmm............

Aku hanya mampu senyum tawar......



~end~

2 comments:

Mea Myra said...

=(.. nape cite sedey pepagi ni?

takpe.. walaupun x membesar dengan mak... tapi mummy tetap membesar dengan cemerlangnyakan.. so.. skarang mummy da ade baby.. jaga baby mummy sampai besa ek.. biar nanti baby da besa bleh cite kat baby betapa bahagianya mummy jaga baby mase baby andy kecik2 dulu.. hehe.. and its all about baby Andy!..
mwahh cayang mummy nofa n baby andy. =)

errk, kenyang said...

emo ni!...

aku pon baru jadi bapa 2 tahun lepas,
excited memang tak tercerita.
sekarang ada dah anak dua...
2 tahun 2 bulan dan 8 bulan.
memang meletihkan fizikal.
mental tu kadang kadang.
macam saya jarang balik kg sebab jauh sikit. perak ~ johor.
anak lelaki. jadi pengalaman cerita dari parent abour their parenthood kurang. tetapi kadang kadang dengar cerita dari mak memang seronok dan kadang kadang aneh. how there can survive the situation. saya sama wife pon kadang merungut rungut. baru anak dua. hehehe. have the nice weekend with your kid and family.