Tuesday, December 6, 2011

Menggali Sejarah Keturunan....

Actually aku dah tau lama dah..
Sejak aku Form 3 lagi kot...
Tapi aku tak pernah nak amik pusing pon...
Maybe sebab masa zaman sekolah dedulu, takde komputer..takde internet...
So nak carik info ala-ala kaedah 'semuanya di hujung jari' tu memang agak payah sket la....
Tapi bila dah dewasa nie, aku try usaha mencarik gak...
Still menggunakan kaedah yang sama....
Tapi satu hapah pon tak jumpa!!!
Hahahahaaa.........

Actually aku nak mencari sejarah/salahsilah keturunan nenek moyang aku....
Makcik pakcik aku kata  "kita nie keturunan Ungku/Engku....tapi sampai kat kita nie, dah tak pakai dah title tu...sampai kat moyang kita jek pakai..atuk nenek kita dah tak pakai dah..."...
Owhhhh....ye keeeeeee......
So aku pon try ler menggoogle pasal Ungku/Engku nie....
Maklum ler...memula tu aku agak musykil ler jugak....
Melaka mana ada raja...
Orang Melaka kan dah takde sultan dah...
So yang part 'Ungku/Engku' nie, masa keturunan Sultan Melaka yang mana lak yang pakai neh?!?!?

Google punyer google, ntah hape hape ntah yang aku jumpa!!!
Hahahahaa......
Fail ler!!!
Tak leh jadik ahli sejarahwan aku neh!
Kalo ikot dalam incik Wikipedia...Ungku tu berasal dari Johor...
Ishhh....kami oghang melaker ler!!!
Gelaran tu jugak ada digunapakai oleh kerabat Pahang...
Lagi takde kena mengena!!!
Sudahnyer...aku boring!
Malas nak carik lagi dah....

Aku teringat dulu mak aku kata kat kampung aku tu ada sorang nenek tu....
Apa nama dia aku tak tau la....
Nenek tu sangat jelas tentang nasab keturunan Engku/Ungku nie...
Dia simpan semua cerita-cerita pasal nenek moyang aku....
Hanya dia jek yang tau susur galur keturunan Ungku Boyot (???)
Ok....orang dedulu mempunyai nama yang sangat pelik dan kelakar!
(tapi aku tak leh gelak...sebab tu nama moyang aku!)
Now kalo nak carik nenek tu pon, dah takde dah...
Dah meninggal dah....
Mak pernah citer, dedulu kat kampung ada cop mohor diraja...ada kain baju kerabat...
Tapi cop mohor tu dah ilang...kain tu plak aku tak tau ape citer dia...
Entah betul ke tak...aku tak tau la...
Sebab aku tak pernah nampak....

Mak pernah citer gak, arwak atuk saudara aku (aku panggil Tok Long) tanak pakai gelaran Ungku tu...
Katanyer dengan tegas "huh...nak watpe title tu sumer...bukannyer bole bawak masuk kubur pon!"
Amboi....garangnyer Tok Long!
So disebabkan ketegasan beliau itu, maka kesemua anak-anak dia a.k.a pakcik-pakcik aku takde title Ungku/Engku tu....
Cool...kan??? :-)

Mak aku kata...hanya anak-anak lelaki jek yang boleh 'carry' Ungku/Engku tu....
Anak-anak pompuan tak leh!
Owhh...ye ke??? Apasal ek??? Nie dah dikira diskriminasi ke atas gender nie!!!
Tapi...whatever it is, Tok Long memang tanak bubuh nama anak-anak dia dengan ttile tu..
Katanyer 'Berat'!
Owhh...maybe dia ada reasonnyer tersendiri....
It's ok, Tok Long! (Al-Fatihah)

Berbalik kepada peng'google'an aku tadi...
Kesimpulannyer aku tak jumpa satu hapah pon!
Maybe mau kena pi muzium melaka ke....muzium mana-mana ke...
Ntah ler...cam banyak songeh jek!
Aku nie jenis malas....sumer nak 'di hujung jari' jek!
Sudahnyer....nanti-nanti aku tanyer la orang-orang tua kat kampung tu..
Kot ada lagi yang panjang umur, ada lagi belen-belen yang tinggal ke kannn......
Boleh ler citer panjang lebar, korek dalam-dalam.....

Walaupon 'Ungku/Engku' nie samar-samar.....
Tapi ape yang aku tau...atuk aku keturunan Jawa...nenek aku keturunan China!
Itu adalah konpom!!! :-)


p/s :  ermmmmm.....no wonder la ramai apek/nyonya/amoi yang dok cakap cina ngan aku....depa ingat aku nie orang cina! aku melayu ler....!!!

No comments: