Monday, December 15, 2008

Ayah + Kanser Hati = HKL.....

Skang nie aku rajin ulang-alik HKL-opis-HKL-umah...
Ayah sakit....
Dari Khamis aritu ayah admit kat hospital...
Ayah demam panas...
Tapi kejap tu dah ok...pastu panas balik...
Doc buat check-up then wat ujian darah...
Doc cakap ayah kena kanser hati...
Mata putih ayah kuning...
Badan ayah sumer kuning.....
Ayah takder selera makan...
Dua tiga suap jek...pastu dah taknak makan dah....
Puas aku pujuk...suapkan dia makan...
Dia makan sikit jek...
Tapi pastu aku yang perabiskan makanan hospital tu! (hehehe)
Mak temankan ayah tido kat hospital...
Kekadang abang datang amik mak...
Mak kena gak balik umah...nak basuh baju..kemas umah...
Cuma mak tak masak jek...
Hari jumaat lepas aku gi tengok ayah lepas balik keje...
Aku temankan ayah sampai pas maghrib....
Ayah tak tahan nak terkencing..dia tak sempat nak gi toilet...
Terus dia kencing kat situ gak...
Tapi pastu cepat-cepat dia gi toilet...
Aku tengok air kencing ayah kat lantai bilik wad tu...
Kencing ayah kaler kuning giler...dah macam kaler oren pun ada...
Sebelum tu air kencing ayah kaler merah...
Aku ingatkan kencing ayah bercampur dengan darah...
Tapi mak cakap disebabkan hati ayah tak boleh berfungsi dengan betul, maka air kencing tu jadi kaler merah..
Aku nak nangis masa tengok ayah tak larat even nak bangun dari katil...
Beberapa kali gak la ayah jatuh...tapi jatuh kat tepi katil...beralaskan tilam..
Kalo jatuh jauh dari katil...lagi la payah...
Doc kata operation nanti kena buat kat Hospital Selayang coz kat situ jek ada pakar hati...
Tapi belum tahu lagi bila leh wat operation tu...
Apa-apa pun, aku harapkan ayah baik-baik saja.....
Sedih tengok keadaan ayah...tapi aku harapkan agar sumernyer selamat nanti...
Aku nak ayah sihat macam biasa....seperti sediakala...
Aku taknak ayah sakit...
Kesian tengok ayah....
Doakan yang terbaik untuk ayah...
Aminnnnnnnnnnnnnnnnn.................

No comments: