Thursday, July 3, 2008

Suka & Duka???

Malam tadi aku mimpi pasal satu cerita yang aku tak pasti sama ada aku perlu suka ataupun mengesyaki sesuatu yang buruk bakal berlaku...
Jalan cerita mimpi aku nie bermula dengan satu situasi aku berkelahi dengan budak-budak remaja sekolah yang mengganggu aku dan kawan-kawan berjalan-jalan....
Aku marahkan kumpulan remaja dengan lengkap berpakaian sekolah itu...
Diorang mempersendakan aku yang tengah sarat mengandung nie...
Aku pun berlagak 'otai'...cakap pun kerek-kerek jek...takmo kalah ler katakan...
Then tetiba situasi berubah...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku baru balik dari kerja dan terus drive menuju ke rumah orang tua aku di Gombak...
Ketika di sana, orang tua aku memang takda...diorang dah duduk kat kampung...dan yang menjaga rumah tu adalah Mak Iti..
Ayah meminjamkan kereta dia kat aku sebelum tu...
Tapi bukan keta Kia Spectra hitam tu...tapi keta Honda City kaler hitam...
Aku tiba kat rumah Gombak then terus berjumpa dengan pengasuh untuk anakku yang mukanya sebijik macam muka Kak Fariza(kakak yang keje RHB Bangi ngan aku dulu).
Untuk pertama kalinya, aku menatap wajah anak aku tu...
Masih merah dan lembik lagi badannya...
Lebih kurang 2-3 bulan umurnya....
Sangat comel...!!! aku dapat lihat dengan jelas muka anak aku tu...
Rupa-rupanya selama beberapa bulan anak aku tu dijaga oleh pengasuh...
Dan aku pula baru saja memulakan kerja....
Dalam mimpi tu, Mak Iti baru lepas lahirkan anak...so dia pun tak dapat nak jaga anak aku...
And that's why Mak Iti upah pengasuh untuk tolong jagakan anak aku...
Aku datang untuk mengambil balik anak aku setelah sekian lamanya aku tak dapat menjaga dia...
Aku ibarat 'ibu tunggal' pada masa itu...
Suami memang tiada langsung.....aku tak tahu di mana dia....
Ketika aku sedang mengendong anak aku tu untuk dibawa ke kereta, Mak Iti tegur aku..
"Boleh ke ko jaga budak nie?"
"Boleh..." aku jawab pendek...
Then aku letakkan dia yang sedang lena tidur itu di kerusi depan,sebelah aku..
Aku pun meminta diri kat Mak Iti untuk balik...
Then aku drive...baby lena tidur di sebelahku...
Aku drive sambil perhatikan baby agar dalam keadaan ok...
Then sampai di simpang berhampiran rumah Gombak tu, tiba-tiba baby merengek then bangun dari tidur..
Cepat-cepat aku pegang baby...
Aku menjadi tak keruan.. mana nak drive..nak pegang baby lagi...
Aku nak berhentikan kereta ke tepi..
Baru saja bagi signal ke tepi, then loceng jam pun berbunyi.....
Aku terjaga dari tidur....
"Errmmmmm.....seronoknya dapat baby.." aku cakap dengan diri aku sendiri...
"Tapi kenapa aku seperti ibu tunggal jek dalam mimpi nie? kenapa Mak Iti tanya boleh ke tak aku jaga budak nie?"
Aku wondering nie adalah mimpi yang kosong ataupun mimpi yang bagi hint untuk sesuatu yang bakal berlaku???
Aku pun tak pasti....
Tapi aku harap sangat itu just mimpi jek la....
Mintak-mintak la tak serious mana mimpi tu...
Amiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnn...................

No comments: